Er zijn talloze carrièrewisselaars in ambachtelijke bierkringen: mensen die voorheen tandarts, zakenvrouw, timmerman of kok waren, vinden hun roeping in de bierindustrie en beginnen een brouwerij. Veel van deze mensen begonnen hun bedrijf in hun eigen huis en ontdekten door thuis bier te brouwen dat hun creaties geschikt waren voor de massa. Zo'n verhaal schuilt niet achter het Hamburgse merk Barbarossa I Am - het team had al uitgebreide ervaring met bier opgedaan voordat hun eerste brouwsel het levenslicht zag.rn
Het begon allemaal met Grainli®. Het bedrijf uit de Hanzestad handelt op grote schaal in veevoer, zaden, granen en peulvruchten. Met de opkomst van de craft beer-beweging werd al vroeg een nieuwe markt ontdekt en werd het assortiment uitgebreid met diverse brouwmouten en graansoorten die in brouwerijen worden gebruikt. De Hamburgers vestigden zich als een betrouwbare partner in de brouwerijsector en maakten ook een goede naam in de ambachtelijke bierscene. Bij de ontwikkeling van het assortiment hebben we nauw samengewerkt met meesterbrouwers om een assortiment te creëren dat aan alle eisen voldoet. Tegelijkertijd lanceerde Grainli® de bierpodcast Beer I Am: brouwstukken, trends en innovaties in de brouwerij, nieuwe technieken, grondstoffen en stijlen werden samen met illustere gasten uit de bierwereld besproken. De bijbehorende bierkennis zorgde ervoor dat het idee van een eigen bierlabel in de hoofden van het team ontstond en hen uiteindelijk motiveerde om deze droom in daden om te zetten.rn
De drijvende kracht en merkmanager van de onderneming is John Patrick Grande. Samen met Andries de Groen, de voormalige meesterbrouwer van de Nederlandse brouwerij Grolsch, creëerde hij een klein assortiment van vier bieren. Aanvankelijk was het de bedoeling om de bieren als een tijdelijk project op de markt te brengen, maar het publiek had andere plannen. Toen de eerste brouwsels, Porter , Hansebock , Imperial Stout en Gose, te koop werden aangeboden onder de naam Barbarossa I Am, werden ze goed ontvangen en werd besloten om van het project een merk te maken. Wat overblijft van het projectkarakter is de aandacht voor detail: nadat het brouwproces is voltooid, gaan alle brouwstukken in zorgvuldig uitgekozen sterke drank- en wijnvaten en rijpen ze in alle rust tot hun heerlijke beste vorm. De naam van het label is een combinatie van de titel van de podcast Beer I Am en Barbarossa, een sleutelfiguur in de biergeschiedenis van Hamburg. De roodgebaarde heerser met een voorliefde voor kruistochten gaf de Elbestad de zogenaamde vergunning, die de basis legde voor de graanhandel en de brouwerijindustrie. rn
Vind hier een uitgelezen selectie Barbarossa I Am-creaties en vind je nieuwe favoriete bier uit het Venetië van het Noorden!rn