Japan is een eilandstaat in Oost-Azië en de langverwachte bestemming van velen. We verlangen naar rechtlijnigheid en eenvoud, naar de esthetiek die door alle gebieden van het leven loopt, naar meesterlijk bereide delicatessen, naar spectaculaire kersenbloesemfestivals, prachtige tempels en harmonieus aangelegde tuinen. De traditionele Kiuchi-brouwerij uit de prefectuur Ibaraki bewijst dat goed ambachtelijk bier ook uit het land van de rijzende zon kan komen.
Voordat Kiuchi echter een bierbrouwerij werd, produceerde het bedrijf sake en shōchū, die enorm populair zijn in Japan. Sake wordt gebrouwen als bier, maar de basis ervan is geen graan maar rijst en het alcoholgehalte is met zo’n 15 tot 20 procent beduidend hoger dan dat van conventioneel gerstensap. Shōchū brengt nog meer op tafel met een alcoholpercentage van 25 tot 43 procent. Deze door schimmels gefermenteerde drank wordt gemaakt van rijst, gerst, suikerriet en andere zetmeelrijke grondstoffen. Ruim 150 jaar lang zouden deze twee producten het stokpaardje van de brouwerij zijn, totdat een wetswijziging hen toeliet ook bier te brouwen. Voorheen mochten slechts vier grote brouwerijen bier produceren, maar vanaf 1994 mochten ook kleinere bedrijven dat doen. Omdat het bedrijf gespecialiseerd was in sake en shōchū, was de overstap naar bier geen sinecure. Het team had geen ervaring met brouwen en moest onmiddellijk informatie inwinnen en zich volledig opnieuw uitrusten. Uiteindelijk vonden ze hun brouwsysteem in Canada: na wat onderhandelingen deed de fabrikant van brouwsystemen hen een aanbod dat aanzienlijk lager was dan de prijs van Japanse bedrijven en verscheepte de apparatuur in een container naar Japan. Het zou in totaal 18 maanden bouwen, experimenteren en uitproberen duren voordat het allereerste bier het levenslicht zag. Het HITACHINO NEST BEER was geboren en het succesverhaal kon beginnen.
Een jaar na de opening van de brouwerij kwam de eerste prijs: Amber Ale van Brouwerij Kiuchi werd bekroond met goud tijdens de eerste internationale bierwedstrijd van Japan. Er volgden talloze nationale en internationale wedstrijden en de brouwerij ontdekte dat ze behoorlijk competitief was. Met deze kennis begon het bedrijf bier over de hele wereld te exporteren en de internationale biermarkt te veroveren. Tot op de dag van vandaag zet de brouwerij deze missie voort. Voordat de uil de mascotte van Kiuchi werd, stonden overigens zowel de zeeduivel als de ooievaar, die enorm populair zijn in Japan, ter discussie. Nadat de eerste schetsen van de schattige uil waren getekend, werd het team echter collectief verliefd en noemde de vogel met de grote ogen hun heraldische dier.