Bierothek® Magazin

Bierothek® ontwikkelt digitale biersommelier

storage/pages/banner/1713863850Bierobot Banner Magazin 2 1.png

Bamberg/München, 23 april 2024. Met de Bierobot® introduceert de Bierothek® op de Duitse Bierdag de eerste digitale biersommelier aan het publiek. Op de website van Bierothek® is nu een AI-ondersteunde chatbot te vinden, die in dialoog met de klant op maat gemaakte bieradviezen doet. De Bierobot® is bedoeld om oriëntatie te bieden in ruimtes waar nog niet eerder menselijk advies heeft plaatsgevonden.

De Bambergse bierretailer Bierothek® publiceert een technische innovatie op zijn website ter gelegenheid van de Duitse Bierdag van dit jaar, 23 april. De afgelopen maanden ontwikkelde Bierothek® samen met Axel Kiesbye, de grondlegger van de biersommeliersbeweging, een AI-ondersteunde chatbot, de zogenaamde Bierobot®, die de functie van biersommelier overdraagt aan de e-commerce wereld.

Analoog aan een adviesgesprek in een Bierothek®-filiaal probeert de Bierobot® in dialoog met de klant de wensen en voorkeuren van de klant te bevragen om op basis daarvan een bieradvies op maat te kunnen doen.

De Bierobot® demonstreerde dat kunstmatige intelligentie (AI) hier al grote vooruitgang heeft geboekt voordat hij begin april publiekelijk werd gelanceerd als onderdeel van een wedstrijd. De digitale biersommelier concurreerde met een menselijke concurrent. De opgeleide biersommelier en hoofd van de Bierothek® München, Dario Stieren, raadde proefpersonen een bier aan, net zoals de Bierobot® dat deed. De proefpersonen proefden vervolgens blindelings de twee bieren en kozen vervolgens het bier dat het beste bij hun smaak paste. Dario Stieren of de Bierobot® kregen elk één punt voor de betere aanbeveling. Uiteindelijk won de getrainde biersommelier nipt met 9 tot 8 punten, maar het lerende AI-systeem kon vanaf het begin zijn eerste respectabele succes boeken.

De digitale biersommelier is niet bedoeld om mensen te vervangen. “Er zijn toepassingsgebieden waar persoonlijk advies van een biersommelier niet mogelijk is. Dit is voor het grootste deel niet mogelijk in de stationaire levensmiddelendetailhandel, en ook niet in de e-commercesector. Dit is waar de Bierobot® verstandig kan worden gebruikt. “, legt Axel Kiesbye de voordelen van de nieuwe AI-tool uit. “Voor ons als technologiegedreven bierbedrijf is het een logische stap dat we de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie willen inzetten om onze klanten een betere oriëntatie te bieden in ons diverse assortiment”, vult Bierothek®-oprichter Christian Klemenz aan. De Bierobot® is in eerste instantie verkrijgbaar in vier talen (Duits, Engels, Frans en Spaans) en zal in de toekomst worden uitgebreid met andere toepassingsgebieden.

23.April 2024
;