Bierothek® Magazin

Ambachtelijk bier is geen rage

Rond de millenniumwisseling begonnen de brouwers hier ook met het brouwen van ambachtelijk bier dat zich onderscheidde van de klassiekers Pils, Weizen en Bock uit het Duitse bierlandschap. In die tijd bestond er nauwelijks individueel bier; overal dronken mensen industrieel geproduceerd bier van grote brouwerijen. Hoewel er in de jaren negentig en begin jaren 2000 kleine brouwerijen waren die nog steeds traditioneel brouwden zoals vroeger, stonden zij niet in het middelpunt van de belangstelling. Je zou bijna zeggen dat het tegendeel het geval was. Maar dat zou snel veranderen.

Als je kijkt naar de statistieken over de ontwikkeling van de belangstelling voor ambachtelijk bier in Duitsland, zie je een aanzienlijke toename sinds 2013. Deze toegenomen belangstelling komt duidelijk tot uiting in de biermarkt: er zijn de afgelopen jaren talloze ambachtelijke brouwerijen ontstaan – het Duitse bierlandschap is uitgebreid met enkele bierstijlen die toen nog exotisch leken. Tegenwoordig zijn de meeste bierliefhebbers bekend met pale ales, IPA’s, stouts en gerstewijnen, die anno 2010 in dit land nog niet vermeld konden worden.

Wat begon als een trend van hoge verkopen lijkt nu langzaam af te vlakken. Ambachtelijk bier is al lang niet meer weg te denken uit de Duitse bars en de schappen van drankenwinkels, maar toch wordt er gesproken over een afnemend enthousiasme. Christian Klemenz, biersommelier en oprichter van de Bierothek®, ziet de verandering rustig: “De perceptie in de media van het onderwerp ‘craft beer’ en de onderliggende economische realiteit heeft een klassieke hype-cyclus meegemaakt en nadert nu geleidelijk een gezond niveau.” Klemenz heeft één realistische kijk op de ontwikkeling en wil niet te veel belang hechten aan de snelle stijging of de inzinking die velen hebben voorspeld: “De soms overdreven verwachtingen van velen hebben plaatsgemaakt voor een fase van desillusie en verlangen en de realiteit is nu komt het langzaam weer beter samen.” Precies daar wil hij met de Bierothek® beginnen en specifiek inspelen op de voortdurend veranderende vraag. “Een gespecialiseerde bierretailer als wij hebben zich inmiddels stevig op de markt gevestigd en het segment heeft ook zijn plek gevonden in de horeca. De consumentenmassa is simpelweg nog niet zo ver als velen zouden willen, maar dat is de taak van retailers zoals wij, om met een realistische blik de categorie duurzaam te laten groeien”, zegt Klemenz over zijn werk als Bierothek®-oprichter en ambassadeur namens van ambachtelijk bier.

Het is nu belangrijk om niet op de lauweren van vervlogen tijden te rusten. Om op de hoogte te blijven moeten de ontwikkelingen op de biermarkt nauwkeurig worden geanalyseerd en geëvalueerd. Als je succesvol wilt zijn, moet je altijd flexibel blijven en openstaan voor de behoeften van de klant. De Bierothek® gaat deze uitdagingen graag aan. “Het beter structureren van ons merkenportfolio is een proces dat steeds belangrijker is geworden naarmate we de afgelopen jaren over het geheel genomen zijn gegroeid. Naast onze zelfgeproduceerde eigen merken hebben we in de loop van de tijd exclusieve import- en distributieovereenkomsten gesloten met enkele buitenlandse topbrouwerijen, die we in onze nomenclatuur exclusieve merken noemen”, zegt Klemenz. Om de klanten van Bierothek® een breed scala aan internationale bierspecialiteiten te kunnen bieden, werkt hij met grote ambitie om op de hoogte te blijven en steeds nieuwe contacten te leggen met interessante brouwerijen. Naast ambachtelijke bieren van over de hele wereld zijn uiteraard ook nationale brouwerijen vertegenwoordigd: “We hebben ook overeenkomsten gesloten met enkele van de beste Duitse ambachtelijke biermerken over de detailhandel en groothandel in Duitsland; deze noemen we partnermerken van Bierothek®. Onze partner- en exclusieve merken genieten een bijzondere status in ons assortiment en nemen we steeds vaker op in onze marketing.” Klemenz hecht veel waarde aan een naadloze samenwerking met de brouwerijen: “Wij zien veel voordelen in een nauwe samenwerking tussen fabrikanten & Dealers en zijn zeer tevreden met de ontwikkeling tot nu toe.” Dit is de enige manier om de ambachtelijke biermarkt volledig te veroveren en te bedienen.

Klemens maakte een duidelijk statement toen hij in 2019 een samenwerking aanging met Olaf Wirths van LaBieratorium. De kleine brouwerij was onlangs bezweken onder de snel veranderende markt voor ambachtelijk bier en stond op de rand van uitsterven. Om een voorbeeld te stellen en een stukje Cottbus-biergeschiedenis te behouden, implementeerde Klemenz het idee van een partnerschapsconstellatie. Samen zullen de creatieve brouwideeën van Olaf Wirth en de marketing- en verkoopexpertise van de Bierothek® gezamenlijk het merk LaBieratorium duurzaam in de markt positioneren. Met deze staatsgreep neemt Bierothek® een duidelijke positie in de ambachtelijke biersector in en laat zien dat het vestigen van een merk meer inhoudt dan alleen maar inspringen op een kortstondige trend. Als je er permanent bij wilt horen, moet je een profiel met toegevoegde waarde opbouwen. Maar het harde werk werpt nu al vruchten af: “Er is zeker al een consolidatie op de Duitse ambachtelijke biermarkt te zien, wat niet per se verrassend is en tot op zekere hoogte te verwachten was. Om economisch te kunnen opereren is altijd een bepaalde omvang nodig, zowel aan de productie- als aan de handelskant. En alleen modellen die de juiste partnerships aangaan en een duidelijk competentieprofiel ontwikkelen, kunnen op de lange termijn op de markt overleven.” Het bedrijf, dat opereert onder de veelzeggende naam Kollabieratiorium, wil craft beer serieus nemen voorbij de aanvankelijke hype. en ervoor zorgen dat het in Duitsland een stevige niche inneemt naast de conventionele biersoorten.

Klemenz is optimistisch over de toekomst van speciaalbier in Duitsland: “Alles wat echte toegevoegde waarde biedt aan een breder scala aan consumenten zal bestaansrecht blijven hebben en op de middellange tot lange termijn blijven we ervan overtuigd dat het ambachtelijke biersegment in Duitsland zal groeien en duurzaam een vaste plaats innemen in het biersegment.”

De LaBieratorium-bieren zullen uiteraard te koop zijn in onze Bierothek®-filialen, maar ook in onze onlineshop en bij onze partnerretailers. Daarnaast verkopen wij de bieren via onze groothandel in heel Duitsland ook aan speciaalbierdetailhandelaren, restauranthouders en geïnteresseerde detailhandelaren.


21.May 2019
;