Clickbait is een hedendaagse term die een bepaald type kop, omslagafbeelding en teaser voor video’s of artikelen beschrijft. Deze previews zijn bewust sensationeel, provocerend of overdreven ontworpen om ons te verleiden te klikken. De term en het fenomeen zijn de afgelopen jaren ontstaan en zo wijdverspreid geworden dat steeds drastischer formuleringen en beelden nodig zijn om de gewenste reactie te bereiken. De content achter de clickbait blijkt meestal weinig spannend, informatief en dramatisch te zijn, waardoor we teleurgesteld en geïrriteerd achterblijven dat we zijn verleid om te klikken.
De Spaanse brouwerij Cierzo lokt ons met een heel ander soort clickbait. Hun nieuwste Hazy IPA heet zo en probeert ons te verleiden tot aankoop met negen schattige katjes op het etiket. Ook al maakt Cierzo’s clickbait zijn belofte niet helemaal waar – de negen katjes zijn niet bij de aankoop inbegrepen – het levert nog steeds een meer dan bevredigend product op. De dichte troebele India Pale Ale is gebrouwen met Cascade-, Krush- en Nectaron-hop en verrukt met een sappige symfonie van veelzijdige citrus, tropisch fruit en harmonieuze bitterheid.
Geen katten, maar toch prachtig!
Water, gerstemout , hop, gist, tarwe, haver